Cognitieve Gedragstherapie bij slaapproblemen

26 mei 2016 0 Door Wegwijs CC

slapen - vrouw - bed

De meeste mensen hebben het wel eens gehad: een periode van slecht slapen. Slecht inslapen, slecht doorslapen of heel vroeg wakker worden. De broodnodige uurtjes worden niet altijd gehaald. Soms wordt dat veroorzaakt door een lichamelijke aandoening, maar vaak zien we ook dat er een periode van stress aan vooraf is gegaan of dat je niet goed in je vel zit. Je piekert en maalt en je kunt de slaap maar niet vatten.

Slaapproblemen worden vervelend als ze belemmerend gaan werken voor je. Als je je bed uit komt en al moe op staat als de dag nog moet beginnen. Als alles wat je moet doen op de dag maar niet wil lukken, als je concentratie afneemt. Er komt niks uit je handen en je moet nog zoveel!

Er is veel onderzoek gedaan naar slaapproblemen, oorzaken én behandeling. Gebleken is dat Cognitieve Gedragstherapie (CGt) zeer effectief is bij o.a. de behandeling van slaapproblemen. Bij CGt gaan we er vanuit dat het niet de gebeurtenissen in ons leven zijn die maken dat we problemen hebben, maar de manier waarop we tegen die gebeurtenissen aankijken. Zo kun je dus, door anders te leren denken, een minder zwaar gevoel krijgen over wat zich in jouw leven afspeelt. Daarnaast kun je leren om de problemen die je ervaart te ordenen en naar waarde in te schatten. Al die ingrediënten (situaties) die jouw leven maken tot wat jouw leven is, worden soms één grote soep waar je in lijkt te verdrinken. Het stapelt zich op. Je kunt leren om die ingrediënten weer te benoemen, de waarde eraan toe te kennen die ze hebben en je zult merken dat je leven lichter wordt.

Heb je last van slaapproblemen, veroorzaakt door stress of piekeren? Lijkt jouw leven op die soep waar geen ingrediënt meer in te herkennen is? Kom dan eens langs in onze praktijk en wij helpen je verder op je pad. Aanmelden voor een intakegesprek kan via e-mail: contact@wegwijscc.nl

In het tijdschrift voor Psychiatrie kun je meer over dit onderwerp lezen. Klik hier voor het artikel.