“Denk niet aan het roze olifantje”

“Denk niet aan het roze olifantje”

"Denk niet aan het roze olifantje"

En ja hoor.... waar denk je aan? Precies, een roze olifantje!

Bij SLAPELOOSHEID bijvoorbeeld, je valt maar niet in slaap, blijft piekeren en dan komt daar ook nog de gedachte bij dat het toch echt niet handig is als je niet voldoende slaapt, want morgen moet je nog zoveel... De klok tikt verder. Elke 10 minuten realiseer je je dat de klok weer dichter naar het moment toe is gekropen dat je op moet staan. Tergend. Je kunt de slaap maar niet vatten en de irritatie en piekergedachten winden zich tot een kluwe in je hoofd.

OVERSPANNENHEID, jij toch niet?? Je kon altijd de hele wereld aan! Hoe kan het nou juist jou overkomen? Je vecht ertegen, maar het wint van jou. Teleurgesteld, lusteloos en te moe om verdrietig te zijn plof je op de bank. Dit wíl je niet! Je laatste energie schenk je aan piekeren: Waarom ik? Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Ben ik wel echt overspannen of stel ik me gewoon aan? Kan ik echt niet even dat stapje harder zetten? Niemand begrijpt me, ze vinden me vast overdreven.

"Denk niet aan het roze olifantje". Ergens niet aan willen denken werkt juist averechts. Het frustreert, maakt verdrietig en leidt af van het doel dat je eigenlijk wilde bereiken.

In slaap val je niet wanneer je jezelf verwijten maakt (nu slaap ik nog steeds niet, terwijl de wekker zo al gaat!) of je de minuten aftelt. Minuten aftellen kan alleen als je je ogen open hebt en in het licht van een klok kijkt. Daar is nog nooit iemand van in slaap gevallen. Hou je ogen dus vooral dicht en laat de gedachten die er zijn komen en gaan, zonder daarover een oordeel te vellen. Natuurlijk is dat lastig, maar oefening baart kunst. Ergens niet aan mogen denken is veel lastiger dan het laten zijn wat het is. Je zult zien dat je sneller in slaap valt als je ontspant en jezelf niets verwijt of oplegt en het laat zijn wat het is. Niet stiekem toch op de klok kijken hoor ;-).

Voor overspannenheid en angsten geldt in feite hetzelfde. De angst voor de angst is vaak groter dan de angst zelf. Soms zijn dingen even wat ze zijn. Bij de burn-out begeleiding hoor ik elke cliënt zeggen dat de mate van uitputting en grenzen waar zij tegenaan lopen totaal niet bij hen past. Ze vechten ertegen. Ik moet toch wel gewoon mijn huishouden kunnen doen? Ook hier komt het roze olifantje weer voorbij in de porseleinkast. Het niet kunnen voltooien van een huishoudelijke taak wekt frustratie en irritatie op, het geeft een slecht gevoel over de persoon en zijn of haar mogelijkheden en veerkracht. En dat gevoel, kost weer een hoop energie. Wat je dus al niet had. En dus gaat de volgende taak zo mogelijk nog waardelozer.

Het roze olifantje wint. Daar ga je, uitgeput en diep teleurgesteld in jezelf. Op dat moment ontstaan ook vaak angsten, die, door het inmiddels bekende roze olifantje, ook weer vakkundig ontkend worden en daardoor steeds heviger aanwezig zijn. Je vindt dat het overdreven is, al voel je de angst wel, maar je wíl het niet voelen. Angst voor sociale gelegenheden, om de straat op te gaan, terug te keren naar je werk. Het kost grote moeite en bakken energie om telkens weer dat te doen waar je eigenlijk bang voor bent. Maar je moet! Het kan toch niet zo zijn dat je echt bang bent? Je moet die doodgewone dingen toch gewoon kunnen, net als ieder ander?

Pas als het gevecht tegen het 'niet mogen denken' of 'niet mogen voelen' wordt opgegeven ontstaat ruimte voor rust en het opnieuw kunnen bouwen aan de basis. Acceptatie, durven kijken en luisteren naar jezelf en het loslaten van het oordeel van jezelf en van anderen over jou, kunnen de kluwe in je hoofd doen ontwarren. En of dat makkelijk is? Het is verschrikkelijk moeilijk. Er is misschien wel een heel leven voor nodig om die rust te kunnen bereiken. Toch hoop ik dat telkens als je jezelf iets oplegt, iets dat je niet mag denken, voelen of doen, dat je even aan het roze olifantje denkt en je realiseert dat je juist aan het roze olifantje denkt, als je er niet aan wil denken.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.