Timemanagement; 4 simpele stappen naar meer kwaliTIJD

11 februari 2017 1 Door Wegwijs CC
ME-TIME

We hebben het druk. Allemaal! Alles moet tegelijk, alles moet nu, kinderen moeten naar sport, muziekles, bijles of anderszins lesjes, partijtjes of afspraken en laten we school vooral niet vergeten. Ondertussen moet je zelf je huishouden nog doen, je sociale contacten bijhouden, alle kapotte lampen en apparaten repareren in huis, de koelkast vullen en oja, werken. Er moet natuurlijk ook brood op de plank komen. Volgens een onderzoek waarover in 2014 werd geschreven in de Daily Mail (lees hier het onderzoek) zouden moeders zelfs maar 17 minuten per dag tijd hebben voor zichzelf. Deze tijd noemen we dan 'me-time'.

KwaliTIJD

Daar waar we ons 'vroegah' vooral bezig moesten houden met het zoeken naar eten (ook best stressvol kan ik me zo voorstellen) en een hut bouwen zitten we nu in onze eigen bubbel en vliegen we over de snelweg, doel onbekend. Waar gaan we eigenlijk heen? Wat willen we bereiken, met 3 sportclubjes, een schoon huis en een drukke baan? En waarom vinden we het blijkbaar belangrijker om steeds bezig te zijn met anderen en onszelf te vergeten? Eigenlijk een raar fenomeen, vind je niet? We zijn vooral bezig met anderen. Technisch gezien zou dat moeten betekenen dat er dan uiteindelijk net zoveel voor ons wordt gedaan als dat wij voor een ander doen. Dan zou de cirkel rond zijn. Helaas lijkt dat niet het geval. We rennen, vliegen en hebben het gevoel dat er maar bar weinig van terug komt. Tijd dus voor verandering! In dit blog geef ik 4 simpele manieren die ervoor zullen zorgen dat jij meer kwaliTIJD haalt uit jouw dag. Creëer meer tijd voor jezelf, zonder egoïstisch te hoeven worden of een ander te hoeven verwaarlozen.

MOET IK DIT NU DOEN?

Stel jezelf steeds als je merkt dat je het erg druk hebt de vraag 'moet ik dit nu doen?' Leg dan de klemtoon steeds op een ander woord in die vraag. MOET jij dit wel echt doen? Moet JIJ het persé doen of zou een ander het ook kunnen doen? Moet jij juist DAT doen, of kun je het ook anders doen? Zou je bijvoorbeeld in plaats van zelf 30 spiesjes met gezond fruit te maken voor de verjaardag van je kind ook lekker mandarijntjes kunnen uitdelen met getekende oogjes erop? Stuk sneller klaar, net zo leuk en net zo gezond! Moet je het NU doen of zou het ook op een ander moment kunnen? En moet je er echt iets voor DOEN of kun je het ook delegeren, bedenken of op een andere manier vormgeven? Wees je bewust van wat je doet en waarom je het doet. Met deze vraag ontstaat vanzelf een patroon van prioriteiten stellen.

MULTITASKEN

Iedereen die denkt dat hier het advies komt om te gaan multitasken komt bedrogen uit. Want door te multitasken gaat elke taak langzamer, met minder concentratie, lastige taken worden vermeden en het resultaat is ook niet om trots op te zijn. De hersenen kunnen die 2 taken simpelweg niet tegelijkertijd aan. Probeer de woorden in de afbeelding hiernaast maar eens te lezen, zonder je te vergissen met de kleur die het woord heeft. Onze rechter hersenhelft ziet de kleuren terwijl we met overwegend de linker hersenhelft lezen. Het blijkt lastig om die 2 dingen tegelijk te doen. Moeilijk hè? Weg met multitasken dus! Maar wat dan wel? Richt je op 1 taak tegelijk en doe dat met je volle aandacht. Vraag je aan je zoon of dochter hoe het was op school? Kijk dan niet ondertussen op je telefoon, maak geen boodschappenlijstjes in je hoofd, want het boodschappenlijstje is incompleet en het antwoord van je kind heb je maar voor de helft gehoord. Dat is voor jou niet leuk, maar voor de ander ook niet. Door aandachtig bezig te zijn met 1 taak zul je merken dat je beter in staat bent om meer kwaliteit te leveren. Dat geeft voor jou én voor anderen een heel fijn gevoel! Bovendien duren taken ongeveer anderhalf keer langer als je er niet met je volle aandacht mee bezig bent, dus je bespaart ook tijd!

ACHTERUIT INPLANNEN

Als je zo druk bent kom je er vaak pas op het laatste moment achter dat je nog even iets moet regelen of doen voor je afspraak van die dag. Alles op het laatste moment doen geeft ook weer extra stress. Nog even snel een kado'tje kopen voor dat partijtje, om half 6 snel boodschappen doen omdat je anders niets hebt om te koken of nog even snel voer halen voor het konijn dat al een paar dagen een dieet van gedroogde boterhammen en wortel eet. Daarom dit advies: ga achteruit plannen. Elke keer dat je iets in je agenda zet schrijf je erbij op welke dagen je daarvoor een bepaalde taak moet uitvoeren. Op woensdag is direct na school het feestje van Pietje, de maandag en dinsdag ervoor werk je, zondag zijn de winkels dicht, zaterdag zit je vol met sporten van de kinderen, boodschappen doen en alles wat nog meer op zaterdag belangrijk is. Vrijdag ben je vrij. Aha, een gaatje in de agenda!

Dan de volgende agenderings-tip: Zorg dat je alle 'voorbereidende werkzaamheden' zoals kado'tjes kopen voor vriendjes, een lampje kopen of andere kleine klusjes, clustert. Dat wil zeggen dat je ze dus allemaal op hetzelfde dagdeel in de agenda zet en uitvoert. Dan ben je uiteindelijk sneller klaar en heb je al die kleine dingetjes die normaal gesproken allemaal door je hoofd vliegen als 'moet nog gebeuren' gedaan óf ingepland zodat ze niet meer in je hoofd hoeven rond te zwerven.

TOT SLOT

En dan komen we tot slot eindelijk op het puntje 'me-time'. Het lijkt een eng woord, maar oh wat is het belangrijk! Want in de tijd waarin we aandachtig bezig zijn met wat we zelf leuk, fijn of prettig vinden kunnen we echt gaan ontspannen. En dát is dan weer nodig om al die klussen die we moeten doen sneller, effectiever en efficiënter uit te kunnen voeren. Tijd voor jezelf moet je inplannen. Dat zorgt ervoor dat je er echt voor gaat zitten en er echt even van kunt genieten. Hiervoor zijn 2 dingen nodig: tijd in de agenda en voorwaarden. Voorwaarden die voor jou van belang zijn om zo optimaal mogelijk van jouw tijd te kunnen genieten. En die voorwaarden zijn voor iedereen anders. Heb je tijd nodig zonder mensen of kinderen om je heen? Plan die tijd dan wanneer iedereen van huis is (of slaapt) of zorg dat je afspraken maakt met je huisgenoten dat ze je niet storen. Geeft een lekkere warme bak thee voor jou het gevoel dat je echt even kan ontspannen? Pak dan een warme bak thee en zorg dat de omstandigheden voor jou ideaal zijn.

Aandacht voor datgene dat je doet is het sleutelwoord. Aandacht voor anderen, aandacht voor je taak en aandacht voor jezelf. Zo is de cirkel dan toch weer rond!

Vind jij het leuk om de blogs van Wegwijs te ontvangen in je mail? Abonneer je dan op ons blog en ontvang alle nieuwe berichten rechtstreeks in je mail!